Thursday 17 November 2011

Makowiec 'last minute'...

Nie lubie polskich, takich typowo polskich ciast. Jak dla mnie wszelkie makowniki, serniki, a zwlaszcza pierniki, moglyby przestac istniec juz teraz, zaraz i natychmiast. :) Preferuje szybkie angielskie wypieki i latwe do zrobienia i zabrania ze soba w droge muffinki, czy ciasteczka. 
Ale cos tak mi sie nostalgicznie zrobilo i przypomnialam sobie o przepisie, do ktorego skladniki mialam przygotowane juz od Bozego Narodzenia :) Tak, tak - 2010 roku... Bo to takie ciasto 'wszelko-wypadkowe', ktore mozna szybciutko poskladac, kiedy goscie juz w drodze. A, ze sama do konca nie wiedzialam, ile owych gosci bedzie, musialam sie przygotowac...
Przepis cytuje za Asia z 'Kwestii Smaku', a jakies moje drobne uwagi podaje w nawiasach.


Skladniki:
  • 850g gotowej lub domowej masy makowej*
  • 130 g mielonych migdałów
  • 6 jajek (w temperaturze pokojowej)
  • po około 50 g: rodzynek, orzechów laskowych lub włoskich, suszonych moreli lub kandyzowanej skórki pomarańczowej, wiórków kokosowych** - u mnie dokladnie: 50g posiekanych migdalow, 60g moreli, 60g rodzynek i 40g orzechow wloskich; a po sprobowaniu doszlam do wniosku, ze masa byla tak bogata, ze spokojnie moglam pominac rodzynki i dac wiecej orzechow i moreli, ktorych smak w ciastach bardzo lubie
  • 1/3 szklanki śmietanki kremowej 30% lub 36%
  • 150 g czekolady, dowolnej, najlepiej ciemnej - u mnie: po 50g dropsow z bialej i ciemnej czekolady i 50g posiekanej tabliczki ciemnej czekolady; ale nastepnym razem dam wiecej boalej czekolady, ktora znakomicie sie komponuje z makiem. A poza tym bardzo lubie! :)
do dekoracji
  • cukier puder do posypania
 * jeśli makowiec robisz z bogatej w dodatki domowej masy makowej, możesz pominąć dodatek orzechów, rodzynek i moreli. Domową masę możesz dodatkowo dosłodzić do smaku. -  U mnie puszka masy firmy Bakalland; rzeczywiscie nie dosladzalam, bo nie bylo potrzeby
** wiórki kokosowe można pominąć, są mocno wyczuwalne w masie makowej i nie każdy lubi ich smak - Ja pominelam, bo nie przepadam.
  1. Tortownicę 23 - 25 cm wyłożyć papierem do pieczenia, zapiąć obręcz wypuszczając papier na zewnątrz. Boki tortownicy posmarować masłem i oprószyć mąką. Piekarnik nagrzać do 175 stopni. Wszystkie składniki ciasta miksujemy na niskich obrotach miksera, końcówkami w postaci mieszadła, ewentualnie rózgi.
  2. Masę makową włożyć do misy miksera, zmiksować ze zmielonymi migdałami. Dodawać stopniowo jajka i miksować po każdym dodanym przez około 30 sekund. Ciągle miksując dodawać: rodzynki, posiekane orzechy, pokrojone w kosteczkę morele lub skórkę pomarańczową oraz wiórki kokosowe (jeśli ich używasz). Na koniec zmiksować ze śmietanką kremową oraz posiekaną czekoladą.
  3. Masę wyłożyć do przygotowanej tortownicy, wyrównać powierzchnię i wstawić do nagrzanego piekarnika. Piec przez 45 minut (do suchego patyczka) - u mnie: raczej dobre 60min.

No comments:

Post a Comment