Wednesday 20 July 2011

Jagodzianki...

...albo raczej, w moim przypadku, borówczanki :):):)))))) Bo prawdziwych, malych, slodkich i lesnych jagód, to ja raczej nie znajde.

Podaje caly oryginalny przepis znaleziony na blogu 'Moje Wypieki'. Ja mialam 225g pudeleczko borówek i trzymane w zapasie truskawki - w razie naglej potrzeby. Przydaly sie, bo byly w sam raz na nadzienie dla 3 buleczek. 
Generalnie calosc swietna. Maka ziemniaczana z sokiem z owocow tworzy cos w rodzaju kisielowatego nadzienia, ktore mieszka sobie spokojnie w srodku ciastka i nie ma zamiaru wylewac sie na blaszke. A, i suche skladniki nadzienia opadaja na dno miseczki, w ktorej sie je miesza z owocami, dlatego trzeba uwazac i nabierac w miare rownomiernie.



Skladniki:
(mnie wyszło 15 bułeczek)
na ciasto
  • 500 g mąki pszennej chlebowej
  • 1,5 łyżeczki suchych drożdży (7 g) lub 14 g świeżych drożdży
  • szczypta soli
  • 1 szklanka mleka (250 ml)
  • 1 jajko
  • 1/4 szklanki oleju słonecznikowego
  • pół szklanki cukru
  • 8 g cukru waniliowego - nie dałam
na nadzienie
  • 300 g jagód
  • 3 łyżki cukru
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej
  1. Wszystkie składniki na farsz wymieszać.
  2. Mąkę połączyć z drożdżami, dodać sól (ze świeżych drożdży wcześniej zrobić rozczyn). Wlać mleko, wbić jajko, wymieszać dokładnie. Dodać olej i resztę składników. Zagnieść miękkie, plastyczne ciasto. Zostawić je na godzinę do wyrośniecia, podwojenia objętości.
  3. Nastepnie ciasto krótko wyrobić, podzielić na 16 części (ok. 60g każda). Uformować jak bułeczki, w kule, i znów pozostawić na 15 minut do napuszenia (u mnie staly biedaki znacznie dluzej, bo sie zajelam innymi sprawami, ale im to specjalnie nie zaszkodzilo). Z każdej kuli zrobić placek (można rozwałkować, ja to robię dłonią) i na jego środku umieścić kopiastą łyżkę jagodowego farszu. Zlepić placki jak pierogi, dokładnie dociskając. Każdą umieścić złączeniem w dół na blacie stołu i delikatnie lecz zdecydownie rolować nadając im kształt owalnych bułeczek. Gotowe umieścić na naoliwionej blaszce i pozostawić do wyrośnięcia na 45 minut.
  4. Wyrośnięte jagodzianki piec w temperaturze 220ºC przez około 15 minut - u mnie: 190stC. Wystudzić na kratce.

Ciastka zostaly pozytywnie ocenione i zatwierdzone przez domowych specjalistów:

No comments:

Post a Comment