Wednesday 27 April 2016

Czekoladowe ciasto z buraczkami. Pyszne!

Buraczki czerwone, proste i jasne tak zwane ćwikłowe, sa u nas mało dostępne. Przeżywały co prawda coś w rodzaju Renesansu jakieś 2 lata temu. A to za sprawa znanych kucharzy, polecajacych owe warzywo, ale entuzjazm znikł tak szybko, jak się pojawił... 
Ja sama specjalnie za nimi nie przepadam, ale od czasu do czasu używam do sympatycznej sałatki z sosem miodowym, albo szybkiego makaronu z dobrym jogurtem. Dlatego, kiedy niedawno natknęłam się w supermarkecie na malownicze buraczkowe wiazanki, kupiłam od razu. Bez planu i zastanowienia. Ba, akurat piekłam jakieś ciasto, miałam nagrzany piekarnik, więc wrzuciłam zawinięte w folię 'żeby były gotowe'... I na tym moja wena się zakończyła... Buraczki wyladowały w lodówce i czekały cierpliwie na swoja kolej i moje natchnienie.
I dlatego, kiedy wpadł mi w oko przepis na czekoladowe ciasto buraczkowe nie zastanawialam się długo! Poczytałam tylko komentarze pod oryginalnym wpisem, przemyślałam opcję zjadliwości ciasta wypełnionego ciemna czekolada i zmodyfikowałam całość zgodnie z logika. Wyszło niesamowite ciasto! Ciężkie i mokre, ale jednocześnie nie za słodkie i przepyszne 'na goło', albo z kleksem lekko ubitej śmietanki, czy waniliowego sosu custard. 

Przepis (zmodyfikowany) z BBC Good Food.
Składniki:
(foremka/tortownica 20cm)
  • 1 średni buraczek, upieczony, lub ugotowany i starty na tarce o dużych oczkach
  • 200g maki
  • 100g czekolady pitnej w proszku
  • szczypta soli
  • 1 łyżka, płaska, proszku do pieczenia
  • 200g drobnego cukru
  • 3 jajka
  • 2 łyżeczki ekstraktu waniliowego
  • 200ml oleju
  • 100g kropelek do pieczenia z mlecznej czekolady, lub posiekanej czekolady
  1. Rozgrzej piekarnik do 170stC (150stC z termoobiegiem). Przygotuj foremkę - wyłóż pergaminem do pieczenia.
  2. Wsyp do miski buraczki, a następnie sól, makę, czekoladę, proszek do pieczenia, cukier i jajka, roztrzepane z ekstraktem waniliowym. Zmiksuj - ciasto będzie bardzo gęste. Wlewaj olej, po mniej więcej 1/3 na raz, miksujac po każdym dodatku. Na konic wmieszaj kropelki czekoladowe.
  3. Wylej ciasto do blaszki i piecz na środkowej półce piekarnika około 60-70 minut - do suchego patyczka. Wyjmij na kratkę i zostaw do całkowitego ostudzenia. 

No comments:

Post a Comment