Wednesday, 3 November 2010

Freezer biscuits, czyli wszelkowypadkowe ciasteczka...

... czyli ciasteczka na wszelki wypadek. Moga pomieszkiwac sobie spokojnie w zamrazarce i przydac sie w naglym przypadku: gwaltowny spadek cukru we krwi, niespodziewani goscie lub szybki pomysl na przekaske dla dzieci. W tym ostatnim przypadku poczucie winy nieco zmniejsza zawartosc wysoce zdrowych platkow owsianych i ewentualny dodatek rownie polecanych orzechow lub pestek...
Przepis ze strony 
www.bbcgoodfood.com 'Freezer biscuits'.


  • 200g miekkiego masla;
  • 200g brazowego cukru - dalam 100g bialego, drobnego do wypiekow i 100g ciemnego muscovado; 
  • 2 jajka;
  • 1 lyzeczka ekstraktu waniliowego;
  • 200g maki z proszkiem do pieczenia;
  • 140g platkow owsianych;
Dodatkowo (do wyboru):
  • 50g posiekanych orzechow pekana, laskowych lub migdalow;
  • 50g wiorkow kokosowych;
  • 50g rodzynek lub mieszanych owocow;
  1. Kiedy maslo jest bardzo miekkie, wrzuc je do miski razem z cukrem i ubij dokladnie mikserem elektrycznym. Wmiksuj jajka, po jednym, a nastepnie wanilie i szczypte soli. Wmieszaj lyzka make i platki owsiane. Mieszanka w tym punkcie bedzie dosc twarda. Teraz zdecyduj, jakiego dodatku chcesz uzyc, wrzuc go do ciasta i dobrze wymieszaj. 
  2. Z papieru do pieczenia wytnij kawalek wielkosci kartki A4. Wyloz polowe mieszanki na srodek papieru i rozsmaruj gruba warstwe na srodku. Zlap za brzego papieru i zroluj go, az uzyskasz zwarty cylinder. Jesli masz problem z wygladzeniem powierzchni sprobuj 'walkowac' nim na gladkiej powierzchni, jak walkiem do ciasta. Walek powinien miec srednice okolo 6cm - moje sa zwykle mniejsze, wiec i ciastka sa potem mniejsze, chociaz dosc sporo rosna w pieczeniu. Kiedy walek jest scisle zawiniety, zwin konce papieru (jak cukierek) i wloz do zamrazarki. Moze byc zamrozone do 3 miesiecy.  
  3. Pieczenie: rozgrzej piekarnik do 180stC i rozwin zamrozone ciasto. Ostrym nozem odcinaj plastry o grubosci okolo ½cm. Jesli masz problemy z przecieciem ciasta zmocz noz w goracej wodzie. Odetnij tyle plastrow, ile ciastek potrzebujesz, a reszte wrzuc z powrotem do zamrazalki. Uloz ciastka na blaszce, zostawiajac pomiedzy sporo miejsca. Piecz okolo 15min, az beda zloto-brazowe. Zostaw przynajmniej 5min do ostygniecia. 

No comments:

Post a comment