Wednesday 16 October 2013

Chlebek bezproblemowy. World Bread Day 16.10.2013

W ubieglym roku na Swiatowy Dzien Chleba pieklam chlebek sodowy... Az trudno uwierzyc, ze to juz rok!
W tym roku tym mam znowu cos dla leniwych, lub zabieganych. Bez zaczynu, bez wyrabiania i bez czekania na wyrosniete ciasto. Mialam juz do czynienia z ciastem drozdzowym robionym ta metoda. Pizza zawsze wychodzi pyszna, a i brioszkom mam niewiele do zarzucenia. 
Oryginalnie jest to przepis Liski, ktory ja znalazlam u Malwinny. Oryginalnie z mąki pszennej i z koperkiem. Niestety, ja w ostatniej chwili zorientowalam sie, ze jedyna mąka chlebowa, jaka mam w domu, to worek wieloziarnistej, z dodatkiem slonecznika, przywiezionej rok temu z Cake and Bake Show. Podejrzewam, ze bardzo 'chropowata' i gruboziarnista struktura maki wplynela na fakt, ze chlebek wyszedl raczej zwarty i ciężki. Co nie oznacza wcale, ze nie byl pyszny. Przyznam ze wstydem, ze nie moglam sie od niego oderwac i zajadalam z przyjemnoscia jeszcze cieply i posmarowany tylko maslem...
Wpis bierze udzial w akcji World Bread Day 2013.

  Składniki:
  • 400 g mąki pszennej
  • 280 g wody
  • 1,5 łyżeczki soli
  • 6 g świeżych drożdży - u mnie:  1/3 lyzeczki suszonych instant
  1. Wszystkie składniki umieszczamy w misce i mieszamy energicznie łyżką przez 30 sekund. Przykrywamy i odstawiamy na 12-18 godzin.
  2. Następnie przekładamy ciasto na oprószoną mąką stolnicę, składamy je na pół i jeszcze raz na pół, sklejając górę ciasta tak, aby powstał okrągły bochenek. Przekładamy na ściereczkę obsypaną mąką i zostawiamy do wyrastania na około 30-60 minut. Ja przełożyłam na blaszke do pieczenia, przykrylam sciereczka i zostawilam w cieple, w okolicy grzejnika, na okolo 1.5 godziny.
  3. Pieczemy w piekarniku nagrzanym do 230 stopni przez 10 minut a następnie 20-30 minut w temp. 210 stopni. Studzimy na kratce. Chleb można piec także w keksówce- ciasto przekładamy do formy wysmarowanej oliwą i wysypanej otrębami i odstawiamy do wyrośnięcia. 
A tak generalnie, to chlebki robione metoda bez wyrabiania powinno sie piec w tzw. 'dutch oven', czyli w zeliwnym/ceramicznym garnku ze szczelna pokrywka. Zapewnia to odpowiednia temperature, ale i odpowiednia wilgotnosc w czasie pieczenia, czego skutkiem jest bardziej puszysty bochenek, z mocno chrupiaca skorka.

No comments:

Post a Comment